Prostat

Prostat, erkek vücudunda en sık sorun oluşturan organlardan biri olduğunu söyleyebiliriz. Prostat hastalıkları genellikle 50’li yaşlardan itibaren görülse de bazen genç erkeklerde de sorun yarattığı görülmektedir.
Prostat rektumun hemen önündedir.

Üretra, mesaneden penise prostatın merkezinden geçerek idrarın vücuttan dışarı akmasına izin verir. Prostat, spermi besleyen ve koruyan sıvıyı salgılamaktadır. Boşalma sırasında prostat bu sıvıyı idrar yoluna sıkıştırır ve spermle birlikte meni olarak dışarı atılır. Vasa deferentia (tekil: vas deferens), spermi testislerden seminal veziküllere getirir. Seminal veziküller, boşalma sırasında meni sıvısına katkıda bulunur.

prostate-silamedicalclinicturkiye

Prostat Koşulları Prostatit:

Prostat iltihabı, bazen enfeksiyondan kaynaklanır. Tipik olarak antibiyotiklerle tedavi edilir.

Prostat büyümesi:

İyi huylu prostat hipertrofisi yada BPH olarak tanımlanan prostat büyümesi problemi genellikle 50 yaşın üzerindeki hemen hemen tüm erkekleri olumsuz etkilediğini söyleyebiliriz. Zor idrara çıkma belirtileri yaşla birlikte artma eğilimindedir. İlaçlar veya cerrahi BPH’yi tedavi edebilir. Prostat kanseri: Erkeklerde en sık görülen kanser çeşididir.(cilt kanserinin yanı sıra), ancak 41 erkekten yalnızca biri prostat kanserinden ölmektedir.

Prostat kanseri tedavisi için cerrahi, radyasyon, hormon uygulaması ve kemoterapi tedavisi tercih edilmektedir. Bazı erkekler dikkatli bekleme adı verilen tedaviyi ertelemeyi tercih eder.

Prostat Testleri Parmakla rektal muayene (DRE): Bir doktor yağlanmış, eldivenli parmağını rektuma sokar ve prostatı hisseder. Bir DRE bazen genişlemiş bir prostatı, prostat kanserinin topaklar veya nodüllerini veya prostatitten kaynaklanan hassasiyeti saptayabilir. Prostat spesifik antijen (PSA): Prostat, kan testi ile ölçülebilen PSA adlı bir protein üretir. PSA yüksekse, prostat kanseri olasılığı daha yüksektir, ancak genişlemiş bir prostat da yüksek bir PSA’ya neden olabilir. Bir erkeğin taranması gerekip gerekmediğine ve hangi yaşta farklılık gösterdiğine ilişkin öneriler. Teste ihtiyacınız olup olmadığı ve olası faydalar ve riskler hakkında doktorunuzla konuşun.

Prostat ultrasonu (transrektal ultrason):

Rektuma prostata yaklaştıracak şekilde bir ultrason probu sokulur. Ultrason genellikle prostat kanserini test etmek için bir biyopsi ile yapılır. Prostat biyopsisi: Prostat kanserini kontrol etmek için doku almak üzere prostata bir iğne sokulur.
Bu genellikle rektum yoluyla yapılır. Prostat Tedavileri Büyümüş Prostat Tedavisi Alfa blokerler: Alfa blokerler, genişlemiş prostat semptomları olan erkeklerde üretra çevresindeki kasları gevşetir. İdrar daha sonra daha serbestçe akar. 5-alfa-redüktaz inhibitörleri: Bu ilaçlar belirli bir testosteron formunun (DHT) seviyesini azaltır. Daha az DHT mevcut olduğunda prostat küçülür ve idrar akışını iyileştirir. Prostat büyümesi için cerrahi: Genellikle ilaçlar prostat büyümesi semptomlarını giderir, ancak bazı erkekler semptomları iyileştirmek ve komplikasyonları önlemek için ameliyat gerektirir.

Prostat Kanseri Tedavisi Prostatektomi:

Prostatektomi adı verilen prostat kanseri ameliyatı, tüm kanseri ortadan kaldırmak amacıyla prostatı çıkarır. Radyasyon tedavisi: Radyasyon, sağlıklı hücrelere verilen zararı en aza indirirken prostat kanseri hücrelerini öldürür. Radyoaktif tohum implantları: Vücudun dışından prostata yöneltilen radyasyon yerine, kanser hücrelerini öldürmek için prostata radyoaktif tohumlar implante yapılabilir.

Kriyoterapi:

Kriyoterapi, prostat kanseri hücrelerini dondurarak öldürmeyi hedefler.Hormon tedavisi: Prostat kanseri hücreleri hormonlara yanıt olarak büyür. Hormon tedavisi bu etkiyi engellemeye yardımcı olur.

Kemoterapi:

Prostat kanseri ilerlediğinde, kemoterapi kanserin yayılmasını azaltmaya yardımcı olabilir. Dikkatli bekleme: Prostat kanseri genellikle yavaş ilerlediğinden, bazı yaşlı erkekler ve doktorları tedaviyi erteler ve kanserin büyüyüp büyümediğini görmek için bekler. Klinik deneyler: Prostat kanseri klinik deneyleri yoluyla, araştırmacılar yeni ilaçların etkilerini prostat kanseri olan bir grup gönüllü üzerinde test ederler.

Prostatit Tedavisi Akut ve kronik prostatit:

Prostatitin türüne bağlı olarak tedavi antibiyotikler, diğer ilaçlar ve/veya ameliyatı içermektedir.